wow wat een dag.

12 januari 2018 - Ohrigstad, Zuid-Afrika

Weetjes,

Zuidafrika heeft 9 talen.

4 klimaten waarvan wij er drie gaan meemaken. Wij hebben sub tropisch, warm gematigd en de steppe klimaat. Vandaag volgens mij sub tropisch, zie foto 42 graden phieeuuuwww.

Er zijn hier veel kleine huisjes dit zijn Mandela huisjes, deze huisjes worden betaald aan de hand van je salaris dus als je weinig verdient dan krijg je korting op gas water en licht fijn voor de mensen die weinig verdienen zodat ze toch een dak boven het hoofd hebben. Andere mensen wonen soms in een soort stalen en houten schuurtjes dit ziet er erg triest uit. Er is hier veel werkeloosheid en dat zie je er wordt veel gebedeld vooral bij kruisingen en stoplichten.

In de streek gelijk buiten Johannesburg is er heel veel steenkool als de mijnen leeg zijn dan is de eigenaar verplicht een nieuwe bestemming aan deze gebieden te geven.

In 1488 kwamen de eerste europeanen aan land dit waren Portugezen.ze hebben een kruis geplant en documenteerden het nieuwe land. Na de portugezen op 6 april 1952 kwam dhr Jan van Rieberg uit Nederland en hierna de Engelsen en de Fransen. Zo ontstond de stelselmatige evolking van zuid Afrika. In 1700 beseften de Engelsen dat het een strategische plek was en pikten land af na een half jaar gaven ze het echter terug.

In 1820 vluchten Britten voor de crisis en kwamen hierheen. Later schreef dhr John Craddock naar de engelse regering of ze aub boeren konden sturen want er was hier zoveel land.

In 1889 brachten NederlandersArabieren en Britten de eerste slaven naar zuid afrike. Verbazend genoeg waren dit vooral slaven uit het verre oosten.

In de winter branden hier ondergrondse branden die smeulen tijdens de zomer omdat het dan regent maar in de winter stopt de regen en ontstaan er brandjesdoor de ondergrondse metaan. De bomen zijn vaak zwart onderaan door deze branden maar dit is alleen de bast.

We hebben geluncht in Dullstrom waar heel veel bedelaars waren maar het was een leuk dorpje.

Kleine boeren hebben tussen 60 en 80 duizend hectare grond, een gemiddelde boer zaait 60 duizend hectare mais per jaar.

De specifieke runderen die hier gefokt worden zijn van hele goede kwaliteit ze zijn pikzwart en heten Drakensburgers (handig dat ze al burgers zijn)😂

Andere  rassen zijn Afrikaners en de Bontmaras. De laatste zijn de beste kwaliteit en zijn korte gedrongen koeien. Oh ja en tractors hebben hier 8 wielen.

Al met al een lange zit we hebben 420 km afgelegd en zijn ze er van het zitten maar zijn nu aanbelandt in Ohrigsted een prachtige lodge met geweldig uitzicht.